Punajuuri on yksi suosikkijuureksistani, ja se sopii loistavasti myös smoothieen. Oletko sinä kokeillut? Nyt viimeistään kannattaa, tämä smoothie nimittäin vie kielen mennessään. Ja onhan tässä värikin aivan ihana.

Punajuuri on kunnon terveyspommi sisältäen runsaasti eri vitamiineja, kivennäisaineita ja kuitua. Punajuuri tukee maksan ja munuaisten toimintaa, ja se voi myös
hillitä tulehduksia kehossa.

Tähän smoothieen laitoin neilikkaa, jonka käyttöä pyrin lisäämään. Ja suosittelen sitä myös sinulle. Mausteneilikalla on nimittäin voimakkaasti tulehdusta ehkäisevä ja antiseptinen vaikutus. Lisäksi se mm. lämmittää kiihdyttäen pintaverenkiertoa, ja ehkäisee kaasunmuodostusta. Niimpä neilikkaa naamariin, jos kärsit ilmavaivoista!

Punajuuri suositellaan syömään ainoastaan kypsennettynä. Voit keittää tai höyryttää sen, miten vain haluat. Jäähdytä punajuuri ennen smoothieen lisäämistä.

Olen joskus käyttänyt smoothieen myös raakaa punajuurta, mutta minun suolistoni ei siitä tykännyt ja vatsa turposi melkoisesti. Jotkut kyllä kertovat syövänsä punajuurta raakana ongelmitta, mutta Evira suosittelee sen aina kypsentämään.

Punajuurismoothie

1 punajuuri
1 porkkana
2 dl kookosmaitoa
1-2 tl tuoretta timjamia
2 neilikkaa
Hyppysellinen suolaa
Hienonna neilikat huhmarissa. Laita kaikki ainekset tehosekoittimeen ja aja tasaiseksi. Nauti.

❤️Vuokko

Vastaa

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*