(kuva: Pixabay)

Fatiikki on yksi yleisimpiä ms-taudin oireita. Siitä kärsii jopa 80% ms-potilaista jossain sairauden vaiheessa. Myös itselläni fatiikki on se oire, mikä eniten vaikuttaa jokapäiväiseen elämääni. Tai paremminkin, minun on huomioitava se jokapäiväisessä toiminnassani että se pysyy kurissa.

 

Mikä fatiikki on?

Se on poikkeuksellista uupumusta, joka ei ole sama asia kuin ”normaali” väsymys työpäivän, kovan fyysisen rasituksen tai huonojen yöunien jälkeen. Toki kaikki edellä mainitut vaikuttavat fatiikkiin, mutta se voi ilmestyä kummittelemaan myös täysin ilman mitään syytä.

Rasituksen sietokyky on alentunut, minkä vuoksi väsähtäminen voi tulla nopeastikin. Palautuminen  fyysisistä ponnisteluista ottaa enemmän aikaa, kuin perusterveillä. Esimerkiksi itse en voi mennä salille, tai ponnekkaasti siivota ennen iltavuoroa töissä, koska palautuminen ottaa aikansa.

Fyysisen väsähtämisen lisäksi voi myös ajatustoiminta väsähtää. Tällöin puhutaan kognitiivisesta fatiikista. Tarkkaavaisuuten, keskittymiskykyyn ja uuden oppimiseen tulee haasteita. Itselläni kognitiivinen fatiikki aiheuttaa edellämainittujen lisäksi myös sitä, etten jaksa olla uupumuksen hetkellä millään tavoin sosiaalinen. En yksinkertaisesti jaksa keskittyä olemaan vuorovaikutuksessa – kuuntelemaan tai puhumaan. Levon jälkeen kognitiiviset toiminnot palautuvat ennalleen, joten sen suhteen ei mistään lopullisesta tilanteesta ole kysymys. Huh!

Fatiikki ei ole joka päivä tai viikko samanlaista ainakaan omalla kohdallani. Sen esiintymistiheys ja voimakkuus vaihtelee. Toisinaan voi tuntea itsensä kovinkin energiseksi, ja fyysisesti tuntuu että voimaa löytyy kuin pienestä kylästä. Joskus voi tuntea vain jotain pientä probleemaa rasituksen sietokyvyssä, ja jonain päivänä lihaksista ei löydy voimaa juuri yhtään. Väsähtää pienestäkin tekemisestä, eikä ajatus meinaa pelata.

Olen siitä onnellisessa asemassa, että minulla fatiikki pahetessaan yleensä vaatii ”syyn”, eikä ole jatkuvasti ja täysin päällä. Aika hyvin olen kartalla miten voin itse siihen vaikuttaa. Yritysten ja erehdysten kautta on opittu. Jaan sinulle nyt tärkeimpiä keinojani selviytyä fatiikin kanssa.

Miten pärjätä fatiikin kanssa?

 

Päikkärit/lepohetki kuuluu jokaisen päivän to do-listalle

Kyllä, jokaisen päivän, myös siis vapaapäivinä ja lomalla. Makoilen silmät kiinni edes puoli tuntia, vaikka olisin energinen, ja ajatus päikkäreiden yrittämisestä tuntuisi lähinnä pöljältä. Nimittäin se ei ole. Jos jätän lepäämisen väliin, on ainakin sen päivän ilta tuhoon tuomittu ja todennäköisesti myös ainakin seuraava päivä.

 
 

Riittävä yöuni

Unentarve on suurempi tämän sairauden kanssa.  Joten aikaisin nukkumaan, jos täytyy herätäkin aikaisin. Itselläni toimintakyky saattaa olla seuraavana päivänä huomattavasti heikentynyt, jos yöunet ovat jääneet liian lyhyeksi.

Ruokavalio

Vältä sokeria! Siis sitä valkoista prosessoitua sokeria. Se on takuuvarma keino saada fatiikki villiintymään. Viime joulun aika oli tästä taas hyvä muistutus. Olin kyllä etukäteen päättänyt viettää sokerittoman joulun, mutta… kaikkialla oli suklaata ja muita sokeriherkkuja tarjolla, ja niitähän tuli  mussutettua tuon tuosta. Siitä sai sitten maksaa järkyttävällä väsymyksellä ja joulun ajan pitkät vapaat menikin pitkälti nukkuessa. Jokin yksittäinen kakkupala silloin tällöin on ok, mutta ei jatkuva sokerin syönti. Muutenkin terveellinen, paljon kasviksia sisältävä ruokavalio pitää olon parempana fatiikin osalta.

Liikunta

Fatiikin vaivatessa, varsinkin jos lähes kaikki fyysinen tekeminen tuntuu ponnistukselta, ei ihan heti tule mieleen lähteä nostelemaan painoja kuntosalille. Mutta kannattaa yrittää tehdä edes pieni kävelylenkki, venyttelyä tms. Pahinta on jämähtää paikoilleen pitkäksi aikaa. Tulet vain yhä väsyneemmäksi.

Yleensä oireet vaihtelevat, niiden voimakkuus vaihtelee ja tulee parempia kausia. Käytä paremmat päivät/kaudet hyödyksi! Liikunta itsessään, sekä sen mukana tuleva hyvä fyysinen kunto voivat auttaa fatiikin kanssa. Itse olen ainakin tämän huomannut. Tarkoitus ei ole kuitenkaan väkisin puskea läpi kovaa treeniä, jos kehosi ilmoittaa sinulle muuta. Kuuntele kehoa, mitä se tänään jaksaa. Voisiko enemmän haastaa itseään, vai otetaanko rauhallisemmin. Etsi itsellesi se sopiva ja mieluisa tapa liikkua. Kaikki ei tykkää kaikesta, jokainen löytää varmasti sen oman juttunsa.

Voit muuten lukea lihasvoiman harjoittamisen vaikutuksista ms:ään ja motoriseen fatiikkiin postauksestani, mikä löytyy täältä.

Huomioi että pahenemisvaihe (relapsi) on poikkeustilanne, jolloin itseään ei tulisi rasittaa liikunnalla.

Tauota tekemistä

Suursiivousta ei tarvitse tehdä yhtä soittoa aamusta iltaan. Eikä paljon mitään muutakaan. Ota pausseja, ja jos siltä tuntuu, jatka puuhaasi huomenna, tai jokin muu päivä. Ei ne hommat sieltä mihinkään karkaa. Mutta voimasi voivat karata, ja pahimmassa tapauksessa maksat yli omien rajojen puskemisesta viikon mittaisella täydellisellä uupumisella.

Viilennä itseäsi

Osalla korkeat lämpötilat lisäävät fatiikkia. Kehon sisäinen ja ulkoinen viilentäminen voi auttaa.

Hellitä, ja elä tilanteen mukaan

Varsinkin alussa tämä voi olla hankalaa. Kun on tottunut tekemään asiat tietyllä tavalla, ja haluaisi tehdä asioita kuin ennenkin, kuin perusterveet. Lomareissulla olisi parempaakin tekemistä kun käydä heittämässä päivän lepohetki hotellilla. Tapaamisia ja menoja joutuu välillä perumaan, kun ei yksinkertaisesti jaksa. Koti ei enää ole aina viimeisen päälle puunattu, välillä pyykkivuori kasvaa ja sängyn alla on villakoirakenneli.

Mutta tiedätkös, kun hellität, luovut tiukasta itsensä piiskaamisesta sen suhteen mitä juuri nyt pitäisi tehdä, tai miten asioiden kuuluisi olla, elämä muuttuu paljon leppoisammaksi. Kyllä ne juhlapyhät sieltä tulee ja tuntuu ihan yhtä hyvältä, vaikket tehnytkään itse jouluksi jokaista laatikkoa ja leivonnaista. Vieraiden kanssa yhteinen aika on ihan yhtä mukavaa vaikka kodin joka nurkka ei ole nuoltuna puhtaaksi. Ja pikkupäikkärit lomalla ei kauaa vie, jos se takaa sinulle hyvän loppupäivän ja illan.

Fatiikin kanssa ei kannata ruveta taisteluun, siinä taistelussa se voittaa sinut. Tämän pirullisen vaivan kanssa siis kannattaa pysytellä hyvissä väleissä.

Lisätietoa fatiikista voit lukea mm. seuraavasta linkistä: https://neuroliitto.fi/wp-content/uploads/uupumus_opas_tuloste.pdf

❤️Vuokko

 

 

4 Replies to “Miten pärjätä fatiikin kanssa”

  1. Kide says: 15 maaliskuun, 2019 at 5:58 pm

    Hyvä kirjoitus! Fatiikki on itsellenikin harmillisen tuttu vaiva, vaikken ms-tautia sairastakaan, vaan jotain muuta (diagnosoimatta jäänyttä) keskushermoston tulehdussairautta. Itse olen saanut fatiikkiin hurjan paljon apua paleoruokavaliosta ja nyt olen kiristänyt syömisiäni vielä ketoosin suuntaan nähdäkseni, saanko hiilareiden karsimisesta edelleen lisäbuustia (näyttää siltä, että saan). Myös LDN-niminen lääke auttaa aika lailla. On ollut pitkä tie opetella tunnistamaan jaksamisensa rajat ja kunnioittamaan niitä sekä olemaan itselleen armollinen, mutta näemmä siihen oppii, kun on tarpeeksi pitkään hakannut päätään seinään! 🙂

  2. Vuokko / Itseä hellien-blogi says: 15 maaliskuun, 2019 at 6:25 pm

    Kiitos!❤️ Kyllä vain, oman aikansa se vaatii että löytää balanssin, vielä kun fatiikki ainakin mulla on toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän häiritsemässä. Ruokavaliolla todella on väliä, hienoa että sinäkin olet löytänyt sulle sopivan, joka auttaa. Oletko kuinka tiukasti ja pitkään ajatellut toteuttaa tuota ketogeenistä? Mulla toimii jo tarpeeksi hyvin perusterveellinen kasvis- ja kalapainotteinen syöminen, ja sokerin, höttöhiilareiden ja punaisen lihan karsiminen minimiin. Pirteää viikonloppua!😉😘

  3. Kide says: 20 maaliskuun, 2019 at 10:50 am

    Ajattelin olla ketolla nyt ainakin siihen saakka, että pääsen taas tavoitepainooni, minkä jälkeen lähden ehkä kokeilemaan hiilareiden varovaista nostoa kasviksia ja marjoja lisäten, havainnoiden, kuinka paljon kroppani niitä sietää. Etsin jonkun itselleni sopivan hiilarimäärän, jolla olo pysyy mahdollisimman hyvänä ja paino hallinnassa. Mä olen kokeillut kaikenlaista tiukasta autoimmuunipaleosta pelkkään gluteenittomaan ja pääosin maidottomaan eikä tuo gluteeniton versio riitä mulle, pakko vetää tiukempaa linjaa. Luulisin, että jonkin sortin peruspaleo tulee olemaan jatkossa mun tapani syödä, jos en ketolle jää.

  4. Vuokko / Itseä hellien-blogi says: 20 maaliskuun, 2019 at 8:10 pm

    Kide, eiköhän se itselle paras vaihtoehto sieltä ajan kanssa löydy😊

Vastaa

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

WhatsApp chat