Taas alkaa olla se aika vuodesta kun saamme superfoodeja suoraan luonnosta ja ilmaiseksi. Erilaisia villiyrttejä ja vihanneksia alkaa tupsahdella esiin kiihtyvään tahtiin. Nappaa vinkit talteen, miten hyödynnät tuoreita koivun- ja mustaherukanlehtiä keittiössäsi.

Luonto tarjoaa kyllä niin paljon arvokasta syötävää täynnä hyvinvointiasi tukevia ravintoaineita, että sitä kannattaa hyödyntää jos siihen on mahdollisuus. Saat takuuvarmasti puhdasta, tuoretta ja luomua.

Kun keräät luonnosta jotain ravinnoksi, huolehdithan että autotiehen on riittävä matka. Noin 50-200 metriä riippuen miten isosta ja vilkkaasti liikennöidystä tiestä on kyse.

Koivunlehti

Tutuin tapa hyödyntää koivua muutenkin kuin silmänilona, taitavat olla saunavihdat. Mutta koivusta on paljon muuhunkin! Koivunsilmuja ja -lehtiä voit syödä saaden samalla tärkeitä ravintoaineita.  Voit rikastaa niillä smoothien tai salaatin, valmistaa teetä tai kylmän ja raikkaan juoman. Lehdet toimivat myös persiljan tapaan erilaisissa ruuissa, esimerkiksi keitoissa. Vain mielikuvituksesi on rajana.

Koivunlehdet sisältävät mm. C-vitamiinia, flavonoideja, parkkiaineita ja haihtuvia öljyjä.

Flavonoidit lisäävät virtsaneritystä ja vahvistavat munuaisten toimintaa. Nykyään koivunlehtiä ja niistä valmistettuja jauheita ja teetä käytetäänkin luonnollisena apuna poistamaan kehosta ylimääräistä nesteturvotusta. Jo vanha kansa käytti lehtiä samaan tarkoitukseen.

Haihtuva öljy sisältää metyylisalisylaatteja, mitkä ehkäisevät tulehduksia ja toimivat antiseptisesti. Kansanlääkinnässä koivunlehtiä on käytetty sekä niiden diureettisen (virtsan eritystä lisäävän), että  tulehduksia hillitsevän ominaisuutensa vuoksi rohdostarkoituksessa mm. virtsatietulehduksiin. Myös esimerkiksi kihtiä ja reumasairauksia on näillä lehdillä hoidettu. Lisäksi lehdet voivat alentaa verenpainetta.

Huomioi, että koivunlehtiä ei suositella pitkäaikaiseen käyttöön kerrallaan. Mikäli joka päivä nauttii niitä jossain muodossa, on viikko kerrallaan sopiva aika. Koivunlehdet saattavat alentaa nopeasti verensokeria, joten diabeetikkojen on syytä olla niiden kanssa varovaisia.

Suomessa kasvaa pääosin rauduskoivua, ja hieskoivua. Molempien lehdet soveltuvat käytettäväksi. Koivuista kannattaa käyttää nimenomaan nuoret lehdet, joissa maku on parhaimmillaan. Parasta keruuaikaa on kevät ja alkukesä. Silloin myös lehtien ravintoarvot ovat korkeat.
Koivunlehtien kerääminen ei ole jokamiehen oikeus, joten pyydä siihen maanomistajan lupa.

Mustaherukanlehti

Kirpeät mustaherukanmarjat tunnet varmasti melkoisina C-vitamiinipommeina, mutta sitä ovat mustaherukanlehdetkin. Lisäksi lehdet sisältävät koivun tavoin mm. haihtuvia öljyjä ja parkkiaineita.

Mustaherukanlehteä on käytetty myös rohdoskasvina ja sillä on samankaltaisia vaikutuksia kun koivunlehdilläkin. Lehdet lisäävät virtsan- ja hien eritystä, ja voivat alentaa verenpainetta. Näilläkin on hoidettu kansanparannuksessa mm. kihtiä ja reumatismia. Mustaherukanlehdet voivat myös edistää ruuansulatusta.

Mustaherukanlehdissä on upea tuoksu, aivan kuin marjoissakin. Voit  maustaa lehdillä erilaisia ruokia/leivonnaisia tai silputa niitä levitteeseen leivän päälle. Ja kukapa meistä ei olisi juonut flunssaisena mustaherukkamehua. Myös lehdistä tehdystä teestä tai muusta juomasta voit saada apua vilustumisoireisiin.

Parasta lehtien keruuaikaa on kevät ja alkukesä.

Koivunlehti-marjasmoothie

Tämä raikas smoothie saa kauniin värinsä mustaherukoista. Käytä joko pakkasessa olleita marjoja, tai vaihtoehtoisesti pakasta paloiteltu banaani ja käytä se tähän. Näin saat ihanan kylmän pirtelön.


Ohje
1 kypsä banaani
2dl mustaherukoita (voit laittaa osan myös muita marjoja esim. mustikoita)
1,5 dl kauramaitoa
1 pieni kourallinen koivunlehtiä

Huuhtele koivunlehdet hyvin. Blendaa kaikki ainekset tasaiseksi.

 

Kylmä juoma tuoreista lehdistä

Tässä juomassa jos jossain maistuu suomen kesä!




Ohje
1,5 dl mustaherukanlehtiä
0,5-0,75 d koivunlehtiä
7 dl vettä

Huuhtele lehdet hyvin ja laita kannelliseen astiaan. Kaada lehtien päälle kiehuva vesi ja hauduta kannen alla 10-15 minuuttia.
Lisää maun mukaan sitruunamehua (itse laitoin n. 1rkl).
Lisää myös hunajaa sen mukaan paljonko haluat makeutta.
Anna jäähtyä.
Siivilöi lehdet pois juomasta ja nauti kylmänä.

Tämä toimisi varmasti myös hyvin smoothiessa nesteenä!

Huom! Juoma todella laittaa kehossa nesteitä liikkeelle, joten joka tilanteessa en suosittele tätä juomaan. Kokemusta nimittäin löytyy ”muutaman pysähdyksen” automatkasta kun olin pari lasillista juomaa nauttinut.

Mukavaa kevätviikkoa sinulle,
<3Vuokko

Ps. Olisi kiva kuulla jos kokeilet näitä, mitä tykkäsit!

 

Vastaa

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*