Vatsakipua, turvotusta, ummetusta, ripulia? Erilaisia iho-ongelmia? Kärsitkö sinä näistä?

Minä kärsin vielä jokunen vuosi sitten, ennenkuin löysin itselleni sopivan ruokavalion. Kerron sinulle tässä postauksessa millaiseksi ruokavalioni on muuttunut. Se nimittäin on oikeasti auttanut!

Mikäli kärsit suolisto-ongelmista tai iho-oireista, suosittelen lämpimästi lukemaan postauksen. Toivottavasti löydät vinkkejä itsellesi, joilla saat apua omaan tilanteeseesi.

Kirjoitin vähän aikaa sitten, miten pudotin runsaasti painoa (voit lukea siitä täältä). Toive painonpudotuksesta, ja sitä kautta energisemmästä olosta alunperin aloitti ruokavaliomuutokseni. Kiinnostuin koko ajan enemmän myös siitä, miten suuri merkitys ravitsemuksella on muutenkin kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ja terveyteen. Aloin etsiä lisää tietoa ja sillä tiellä olen edelleen. Uutta tutkimustietoa tulee koko ajan lisää.

Jo muutettuani osittain ruokailutottumuksiani ja painoni lähdettyä laskuun, kehoni alkoi oireilla monin tavoin. Toki sellaista oli hieman ollut ilmassa jo aiemminkin, mutta yhdessä rysäyksessä oireet todella ryöpsähti hyökyaallon lailla päälle.

Kerron alla lyhyesti millaisista vaivoista aloin kärsiä.

 

Suolisto-ongelmat

Suolistoni alkoi oireilla todella voimakkaasti. Jouduin jopa sairaalahoitoon tuskallisten kouristusten vuoksi. Vatsan turvottelua ja pienempiä kipuiluja oli ollut aiemminkin, mutta tuolloin ongelmat oli niin suuria että kauhistuttaa muistellakin.

Kouristuskohtausten tullessa kiemurtelin lattialla. Vatsa saattoi olla toimimatta puolitoista, pari viikkoa. Ei paljon naurattanut. Kaikki mahdolliset tutkimukset tehtiin, mutta mitään selittävää syytä ei löytynyt. Niimpä minulla todettiin IBS eli ärtyvän suolen oireyhtymä. (Täältä löydät Duodecimissä olevan artikkelin IBS:stä).

Iho-ongelmat

Ihoni alkoi myös oireilla. Sinänsä ei ole yllätys, että iho ja suolisto reagoivat yhtäaikaa. Suoliston kunto näkyy ihossa.

Kasvojen ihon punakkuus lisääntyi radikaalisti. Pieniä hiusverisuonia sekä isoja märkäpäitä ilmestyi riemastuttamaan päiviäni. Märkäpäistä huolimatta iho oli kuitenkin pintakuiva, ja myös silmien kuivuminen alkoi vaivata. Myöhemmin tämä osoittautui rosaceaksi eli ruusufinniksi. Onnekseni ruusufinnini ei ole sieltä pahimmasta päästä, mutta kiusallinen vaiva jokatapauksessa. Ruusufinni on muuten perinnöllinen, ja yhdellä isovanhemmistani oli tämä. (Duodecimissä olevan artikkelin ruusufinnistä löydät täältä).

Kokeilin jos jonkinlaisia ihonhoitotuotteita. En varmaan koko elämäni aikana ole hoitanut ihoani eri tuotteilla niin paljon ja säntillisesti kuin tuolloin, mutta apua ei vaan tuntunut tulevan mistään.

 

Oireilevaa kehoa tulee hoitaa oikeanlaisella ruualla

Suurimman avun ongelmiini löysin ruokapöydästä. Ruokavalio on ollut, ja on edelleen avainasemassa oireideni hallinnassa. Se on tietenkin itsestään selvää suolisto-oireiden kohdalla, mutta se pätee myös muuhunkin.

Kevät-kesästä 2017 minulla diagnosoitiin MS-tauti, joka on krooninen keskushermoston tulehdussairaus. On siis selvää että jo sen vuoksi pyrin ruokavaliossani valintoihin, mitkä eivät ainakaan provosoi lisää kehon tulehdusreaktioita. En voi olla ajattelematta että jokin yhteys näillä kolmella on: MS, IBS ja rosacea. Koska nuo kaikki hyökkäsivät kimppuuni yhden vuoden aikana.

Kun huomaan suoraan välittömästi ihoni ja suolistoni osalta ruokavalion merkityksen hyvinvoinnille, voin vain kuvitella mitä muita reaktioita vääränlainen ravitsemus kehossa voi aiheuttaa.

Vaikka taipumus saada ruusufinni riehaantumaan vaatii muutakin (ihon puhdistamisen ja ulkoisen kosteuttamisen laiminlyönti, aurinko/kuumuus), on sillä oleellinen merkitys mitä syö. Syömällä oikein suolisto rauhoittuu ja pysyy tyytyväisenä. Ja taas suolistolla on suora yhteys ihon kuntoon.

Vaikka et juuri ruusufinnistä kärsisikään, on oikeanlainen ravitsemus jokatapauksessa ihon kunnon kannalta tosi tärkeää. Vai pystytkö syödä surutta useinkin makkaraperunoita ja maitosuklaata ilman että ihosi reagoi siihen mitenkään? Jos, niin onneksi olkoon, kuulut kyllä erittäin harvinaiseen joukkoon!

Rasvaista kalaa kannattaa syödä säännöllisesti.

Mikä sitten on oikeanlainen ruokavalio?

Auta suolistoasi ainakin seuraavilla:

 

  • Kuidut.  Sen lisäksi, että kuidut edistävät suolen toimintaa, ne myös muokkaavat sokeri- ja rasva-aineenvaihduntaa terveyttä tukevaan suuntaan.
  • Probiootit.  Probiootit ovat eläviä mikrobeja, joilla on tutkitusti terveyttä edistäviä vaikutuksia. Ne kiinnittyvät suoliston pintaan ja auttavat palauttamaan suolistoon normaalin mikrobitasapainon.
  • Lehtivihreä.  Se auttaa puhdistamaan suolistoa, erityisesti paksusuolta. Lisäksi, koska lehtivihreä tuottaa runsaasti happea kehoon, voi se tällä tavoin olla estämässä haitallisten bakteerikantojen muodostumista kehoon.
  • Vesi. Juo tarpeeksi vettä. 1-1,5l päivässä ruuan sisältämän nesteen lisäksi. Riittävä veden juonti auttaa ruoansulatusta ja suolen toimintaa. Myös ihosi voi paremmin kun huolehdit riittävästä nesteytyksestä.
Lisäksi tärkeää on saada hyviä rasva-happoja sekä vitamiineja ja hivenaineita.
Miten sitten rakentaa ruokavalio, jossa nämä asiat ovat kunnossa? Suosittelen lämpimästi ns. välimeren ruokavaliota. Sen puolesta on puhuttu paljon muutenkin kehon matala-asteisen tulehduksen (joka on monien kansansairauksiemme taustalla) suitsimisessa. Itse olen voinut kaikinpuolin paremmin alettuani noudattaa tätä välimeren ruokavaliota.

Tulehdusta hillitsevä välimeren ruokavalio pitää runsaasti sisällään:

  • Vihanneksia, hedelmiä (Kokeile mitkä sinulle soveltuvat, jos sinulla IBS)
  • Kalaa, äyriäisiä
  • Palkokasveja (voi aiheuttaa ongelmia IBS:n kanssa)
  • Pähkinöitä, siemeniä
  • Kananmunia
  • jogurttia
  • Kylmäpuristettua oliiviöljyä
  • Kokojyvätuotteita

(Myös yrttejä käytetään paljon)

 

Kylmäpuristettu oliiviöljy on öljyjen ykkönen.

Kohtuudella seuraavia:

  • Maitotuotteita (pääasiassa jogurtin ja juustojen muodossa)
  • Punaista lihaa
  • Sokeroituja leivonnaisia

Tämä on erinomainen ruokavalion runko kenelle tahansa. Saat tästä kuituja, proteiinia, hiilihydraatteja, hyviä rasva-happoja, probiootteja sekä runsaasti eri vitamiineja ja hivenaineita.

Mutta kaikki ei sovi kaikille. Itse olen kokenut merkittävää hyötyä joidenkin ruoka-aineiden pois jättämisestä, ja olen myös jotain mukaan liittänyt.

Gluteenin pois jättäminen oli kohdallani ratkaisevassa asemassa suolisto-oireideni hoidossa. Minulla ei ole keliakiaa, joten voin syödä samalla linjastolla valmistettuja gluteenittomia tuotteita (kaura, tattari ym.), missä myös käsitellään gluteenia sisältäviä viljoja. Vehnäpullan/vehnäpizzapohjan syöminen kuitenkin laittaa pakin sekaisin ja kiemurtelen lattialla kouristuskohtauksen iskiessä päälle.

Valkoista prosessoitua sokeria pyrin välttämään niin paljon kuin vain mahdollista. Se aiheuttaa närästystä, ja ruusufinnini riehaantuu siitä lähes välittömästi. Myös MS-taudin oireet voimistuvat runsaan sokerin syönnin seurauksena.

Ruokavaliooni kuuluu hedelmien ja vihannesten lisäksi myös paljon marjoja. Meitä kun täällä Suomessa luonto hemmottelee runsaalla määrällä erilaisia superfoodeiksikin tituleerattuja marjoa, niin ne kannattaa ehdottomasti hyödyntää.

Ja ruokahan kannattaa ehdottomasti valmistaa itse. Sen lisäksi että itsetehty ruoka on huomattavasti maukkaampaa, niin vältyt myös eineksien runsaalta määrältä lisättyä suolaa ja sokeria, sekä transrasvoilta ja lisäaineilta.

Mikä ihaninta, kun ruokavalion perusrunko on kunnossa, suolisto voi hyvin ja on rauhallinen, niin voin joskus käyttää ruoka-aineita joita IBS:stä kärsivien suositellaan välttävän. Näitä ovat mm. valkosipuli, chili ja palkokasvit. Kokeilemalla oppii itselleen sopivat keinot.

 

Kauniita ja vatsavaivattomia päiviä Sinulle!

❤️Vuokko

Olisi ihana tavata Sinut myös somessa. Instagram: @itseahellien. Facebook: Itseä hellien.


Tämän postauksen kuvat: Pixabay


2 Replies to “Hoida oireilevaa kehoa oikeanlaisella ruokavaliolla”

  1. *jasmin* says: elokuu 1, 2019 at 5:37 pm

    Itse olen aloittanut huhtikuussa painonpudotuksen ja saanutkin jo -12 kg pois. Vatsan kanssa on yhä ogelmia kun en voi kaikkia hedelmiä enkä marjoja syödä astma allergiani takia.

  2. Vuokko / Itseä hellien-blogi says: elokuu 1, 2019 at 5:43 pm

    Ihan mahtavaa Jasmin että olet saanut painoa noin huimasti pudotettua noin lyhyessä ajassa!👍 Kyllä se minullakin ensin hakemista oli mitä kasviksia/hedelmiä/marjoja vatsani kestää ja minkä verran, mutta lopulta sitä oppi olemaan yhteistyössä tuon vatsan kanssa😊 Ihanaa pian alkavaa viikonloppua sulle!💛

Vastaa

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*